Week zonder vlees: lekker en gezond bij bewuste keuzes

TWENTE - Alle flexitariërs, vegetariërs en veganisten hebben hun eigen beweegredenen om geen vlees te eten. De belangrijkste en meest bekende motieven zijn het dierenwelzijn, de milieubelasting en gezondheid. De Nationale Week Zonder Vlees, die van 8 tot en met 14 maart gehouden wordt, daagt u uit om ook eens te experimenteren.

Geen vlees eten is niet een kwestie van alleen maar het vlees van het menu schrappen. Vlees bevat namelijk een aantal noodzakelijke voedingsstoffen. Zo levert vlees eiwitten, ijzer en B-vitamines zoals B12. Deze voedingsstoffen moeten dus uit andere voedingsmiddelen komen. Eiwitten en ijzer zitten ook in veel plantaardige producten. Dierlijke producten als melk en eieren bevatten vitamine B12. Alleen veganisten zijn voor vitamine B12 aangewezen op voedingssupplementen, aangezien deze alleen in dierlijke producten voorkomt.

Kant-en-klare vervangers
Vlees vervangen tijdens de maaltijd is eenvoudig met de kant-en-klare vleesvervangers die te koop zijn. Deze zijn veelal op basis van soja- en/of tarwe-eiwitten, maar ook op basis van bijvoorbeeld melk of peulvruchten. Deze vleesvervangers bevatten de nodige eiwitten, ijzer en B-vitamines. In vergelijking met bewerkt vlees, bevatten deze vervangers veelal minder (verzadigd) vet en leveren daardoor minder calorieën. Bij de vergelijking met onbewerkt vlees, wordt duidelijk dat de vleesvervanger vele malen meer zout bevat. Iets om in de gaten te houden, aangezien veel Nederlanders teveel zout eten.

Andere mogelijkheden
Er zijn ook tal van andere mogelijkheden om geen vlees te eten. Zo zijn peulvruchten en sojaproducten als tofu en tempeh een prima vervanger van vlees. Ze bevatten net als vlees eiwitten, ijzer en B-vitamines. In sommige opzichten zijn ze zelfs beter, doordat ze geen of minder verzadigd vet en minder zout bevatten. Peulvruchten bevatten bovendien meer vezels en hebben een gunstig effect op hoge bloeddruk. Paddenstoelen zijn geen volwaardige vervanger met uitzondering van de oesterzwam. Verder zijn eieren en kaas goede aanvulling op een vegetarisch dieet. Kanttekening daarbij is dat kaas veelal wordt gemaakt van dierlijk stremsel, een bijproduct van de slacht.

Ga ook de uitdaging aan en kies tijdens de Nationale Week Zonder Vlees eens voor een vleesloze chilischotel, broodje hamburger, mac and cheese, wokschotel, taco’s, wraps, maaltijdsoep of waar je maar zin in hebt. Online zijn er veel vegetarische recepten te vinden en door te variëren is het zeker niet saai en krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen.

Meer berichten
 
Auto zoeker